Op school

Cultuur in de klas
De kunstvakdocenten van Het Achterland staan regelmatig voor de klas op basisscholen in de regio. Ook organiseren we bruisende Cultuurdagen voor basisscholen en middelbare scholen, met culturele activiteiten voor leerlingen én docenten. Vanuit onze (artistieke) professionaliteit helpen we scholen net dat stapje verder te gaan in hun cultuureducatie.
Theater-, taal- en multimedialessen
Hieronder vind je een compleet overzicht van de theater-, taal- en multimedialessen die we aanbieden aan basisscholen. De lessen sluiten naadloos aan bij thema’s als taal, Frysk/meertaligheid en creatieve vakken. Bij de ontwikkeling van programma’s spelen de scholen een cruciale rol. Zij leveren input voor de onderwerpen waar behoefte aan is. Wij zorgen vervolgens voor de inpassing hiervan in een educatief programma.
Cultuurdagen
Het Achterland organiseert in opdracht van middelbare scholen Cultuurdagen in de Molkfabryk of op locatie. In samenspraak met een school stellen we een op maat gemaakt programma samen met leuke, leerzame culturele activiteiten voor leerlingen én docenten. Onder andere CSG Liudger en OSG Singelland uit Burgum beleefden eerder al feestelijke Cultuurdagen georganiseerd door Het Achterland.
Contact
Ben je directeur of werkzaam op een school in de regio en benieuwd wat Het Achterland jou te bieden heeft? Neem contact op met Adriaan Groffen. Mail naar info@hetachterland.nl of bel Adriaan: +31 6 11207439
Ons aanbod

Improvisatietheater
Voor groep 1 t/m 8 en VO
Duur: losse les of lessenreeks van 6 lessen, 45 minuten per les
Locatie: op school, bij voorkeur in het speellokaal
Kerndoelen: 54 taal en spel
Houd je van theater en wil je jouw leerlingen met meer zelfvertrouwen voor de groep laten staan? Tijdens deze workshop ontdek je op speelse wijze de wereld van improvisatietheater. Leer wat improvisatie is, hoe je improviseert en speel samen verschillende leuke improvisatiespellen. Spelplezier staat centraal. Bovendien is improvisatie een waardevolle aanvulling op reguliere schoolvakken. Theater geeft zelfvertrouwen, verbindt en zorgt voor veel lachmomenten.

De Impro Show
Voor groep 1 t/m 8 en VO
Groepsgrootte: maximaal 60 leerlingen per voorstelling per bouw
Duur: 45 minuten
Locatie: op school, bij voorkeur in het speellokaal
De Impro Show is een interactieve voorstelling waarin ‘samen’ centraal staat. Docent IJtje haalt input uit het publiek en bedenkt ter plekke een verhaal dat zij samen met de leerlingen naspeelt. Iedereen kan meedoen, en stilzitten is zeker niet nodig. De voorstelling kan aangepast worden aan elk gewenst thema of SLO-doel. Samen laten jullie je fantasie de vrije loop en maken er een feest van!
Een schoolrecensie vertelt: “De Impro Show van IJtje zorgde voor veel enthousiasme en beleving bij de leerlingen. Hoewel ze haar niet kenden, gingen ze volledig op in het samen bedachte verhaal. IJtje gaf hen het vertrouwen zich op hun eigen manier te uiten en vergrootte hun zelfvertrouwen. Alle leerlingen werden op hun eigen manier betrokken.”

Spelenderwijs leren
Voor docententeams
Duur: 2 uren
Locatie: op school, bij voorkeur in het speellokaal
Docent IJtje neemt je mee in de wereld van improvisatie. Wist je dat we elke dag improviseren, vaak zonder het door te hebben? De vaardigheden uit improvisatietheater, zoals samenwerken, luisteren en omgaan met verandering, zijn ook waardevol in het lesgeven. Tijdens deze twee uur durende training vul je je denkbeeldige impro-rugzak met de basisprincipes van improvisatie, werkvormen die direct inzetbaar zijn in de klas (bijvoorbeeld voor taallessen) en energieke groepsspellen die je door de hele lesdag kunt gebruiken.
IJtje is gespecialiseerd in applied improvisation en werkt samen met culturele partners om iedereen aan het improviseren te krijgen. Met haar motto ‘Theater geeft zelfvertrouwen, verbindt en laat je lachen!’ maakt ze van elke ontdekkingstocht door improvisatie een feest.
IJtje kan tijdens de training inzoomen op een bepaald thema of SLO-doel. IJtje kijkt graag samen met het team naar de mogelijkheden. Ook zeer geschikt voor teambuilding of actieve onderbreking tijdens de studiedag.

Theater en sprookjes
Voor groep 4 t/m 6
Duur: 6 lessen van 50 minuten
Locatie: op school, bij voorkeur in het speellokaal
Kerndoelen: 54 taal en spel
De leerlingen ontdekken de magische wereld van sprookjes door middel van diverse theateropdrachten. Ze leren hun lichaam actief in te zetten tijdens het spel, maken indrukwekkende tableaus en creëren zelf scènes en eigen verhalen.

Speelstijlen in het theater
Voor groep 7 en 8
Duur: 6 lessen van 50 minuten
Locatie: op school, bij voorkeur in het speellokaal
Kerndoelen: 54 taal en spel
De leerlingen ontdekken verschillende speelstijlen in het theater, zoals grotesk spel, satire en ingeleefd spel. In de eerste les maken ze kennis met fysiek spel, waarna elke volgende les draait om een specifieke speelstijl.

Musical begeleiding
Voor groep 8
Duur: 4 lessen of 8 lessen van 60 minuten
Locatie: op school, bij voorkeur in het speellokaal
Kerndoelen: 54 taal en spel
De theaterdocent biedt ondersteuning bij het maken van een groep 8 (afscheids)musical, in samenwerking met de groep 8 leerkracht. De leerkracht neemt een deel van de repetities voor zijn/haar rekening, zoals het oefenen van liedjes, scènes doornemen en tekst oefenen. De organisatie en uitvoering liggen bij de school en haar medewerkers, maar de theaterdocent helpt met het maken van mise-en-scène, speltechnieken en het vergroten van het zelfvertrouwen van de leerlingen, evenals het aandragen van praktische suggesties voor de uiteindelijke uitvoering van de musical.

Algemeen theater
Voor groep 1 t/m 4
Duur: 4 basislessen, uit te breiden naar 6
Locatie: op school, bij voorkeur in het speellokaal
Kerndoelen: 54 taal en spel
Het lesprogramma introduceert leerlingen op speelse wijze in theater. In de eerste lessen maken ze kennis met het vak en werken ze aan vaardigheden zoals fysiek spel, inleving en taalontwikkeling. Thema’s zoals ‘Dieren’ en ‘De Bijenkorf’ komen aan bod, en er wordt gewerkt met de figuren ‘Hompeltje en Pompeltje’, die de groepsleerkracht later kan gebruiken.
In de uitbreidingslessen wordt het fysiek spel verder verkend en wordt scène-opbouw geïntroduceerd.

Algemeen theater
Voor groep 5 t/m 8
Duur: 6 basislessen, uit te breiden naar 8
Locatie: op school, bij voorkeur in een speellokaal
Kerndoelen: 54 taal en spel
Het lesprogramma biedt een complete introductie in theater voor leerlingen. In zes lessen leren zij diverse theatertechnieken, zoals fysiek spel, samenspel en scène-opbouw. Ze starten met kennismaken en spelen rondom thema’s zoals ‘spiegelen’ en ‘nepgevechten’, waarbij samenwerking en expressie centraal staan. Vervolgens verdiepen ze zich in de kunst van clownerie, inclusief het opbouwen van scènes en repeteren. De reeks wordt afgesloten met een presentatieles waarin leerlingen hun eigen scènes presenteren.
Na deze basislessen heeft de groepsleerkracht de handvatten om verder te werken met samenspel, scène-opbouw en repeteren in toekomstige theaterlessen. Optioneel kunnen uitbreidingslessen worden gevolgd, waaronder verdieping in rolopbouw en het creëren van toneelstukken, met een mogelijke afsluitende presentatie.

Algemeen theater (uitbreiding)
Voor groep 1 t/m 8
In overleg met de groepsleerkracht kan de theaterdocent inspelen op de ontwikkelingen binnen de groep en de lessen aanpassen aan het niveau van de leerlingen. Dit betekent dat lessen op maat aangeboden kunnen worden, waarbij accenten gelegd worden op groepsontwikkeling, groepsdynamiek of specifieke sociale vaardigheden. De theaterdocent is hierin deskundig en kan goed aanvoelen wat de specifieke behoeften van de groep of leerlingen zijn. Dit gebeurt altijd in overleg.

Verhaal
Voor groep 1 t/m 8
Duur: 45 minuten voor groep 1 t/m 3, 50 minuten voor groep 4 t/m 8
Locatie: op school, in het klaslokaal of in het speellokaal
Kerndoelen: 54 taal en spel
Docent Linda brengt haar kunstenaarschap als kinderboekenmaker het lokaal in, waar ze kinderen laat ontdekken hoe ze kunnen spelen met taal, zonder het directe nadruk op leren. Ze toont dat de zoektocht naar verhalen en woorden een plezierige ervaring kan zijn. Kijken is lezen, woorden vinden en bedenken is puzzelen, en schrijven en tekenen is het vertalen van betekenis.
In overleg met de school, icc-er of eigen docent, wordt de exacte invulling van de lessen bepaald, die aansluiten bij het seizoen, het lesprogramma, prentenboeken, kunst, poëzie of meertaligheid.

Multimedia
Informatie volgt
Informatie volgt